Първо да отбележа, че казусът, върху който се спирам днес, далеч не е единственият заслужаващ внимание и критика в сферата на образователните ...реформи, за съжаление - писането по блогове и мрежи, че дори и полагането на усилия за градивна комуникация с МОН - не видях да дават някакви положителни резултати през последните 4-5 години, така че просто не си правя труда да пиша по всички щекотливи теми... А най-страшното е, че и преобладаващият интерес в обществото ни по отношение на образованието е сведен до това да има къде хората да си оставят децата, докато са на работа...
От МОН демонстрират желание да „направят място” за млади
учители.
Чудесна идея! Въпросът, обаче, е как се прави това.
Но смея да твърдя, че подобно „решение” единствено показва (отново) пълната
безпомощност на МОН да се справи с реформирането на сектор „Образование”!
На кого е нужно противопоставянето на "млади" срещу "стари" учители...?!!!
Чудя се - като пенсионирате 5000 „стари учители” – откъде ще
им намерите заместници?!
Интересът към учителската професия сред младите хора е
дотолкова слаб, че дори наскоро ВУЗ обмисляха специално облекчаване на приема,
за да си съберат студенти – което пък показва какво би било качеството накрая….
Професията на учителя в момента има „престиж” колкото професията на … чистач или метач по улиците – един актуален цитат от последните дни по
повод учителстването: „срамна работа няма”…. Защо не попитате директорите (дори
в големите градове) като обявят място какви хора идват да кандидатстват за него
– колко са младите сред тях?
И какво предлага системата на осмелилите се да станат учители млади хора? Заплата, достатъчна да покриват
нуждите си? Система, в която да могат да проявят креативност? Система, която да
може да чуе идеите им и да ги подкрепи за реализацията им? Обезпечена
материална база, позволяваща пълноценна работа?!
След това – знаете ли вие, работещите зад бюро из министерските
дебри, невлизали в „обувките” на учител в средното образование, каква е
подготовката от ВУЗ на тези млади хора, осмеляващи се да влязат в безумната
система на образованието? Знаете ли, че тя е неадекватна, че те не са
подготвени за реалността в българското училище, за работата с документацията,
за справянето с постоянно изникващите кризисни ситуации при работата с децата? В
действителност – в университетите бъдещите педагози се подготвят за
академичната част на професията, но повечето от работата на учителите е сведена
до администриране и социална дейност….
Знаете ли, че повечето от влизащите за
първи път в училище „млади учители” – напускат системата до 1 година след това
и се стараят никога да не се върнат в нея, поне не и в България?
Наясно ли сте,
че при тази система – такава каквато е, и която не се очертава да стане
по-подредена и ефективна с приемането на новия закон и обсъжданите скандални стандарти
към него, на един млад учител са му нужни минимум 2 години в училище, за да
придобие необходимите умения за справяне в професията „учител”. Да, за СПРАВЯНЕ
говоря, всъщност имам предвид – оцеляване! Психическо, физическо, ментално, професионално
и т.н. – ОЦЕЛЯВАНЕ!
Относно „възможността”, която КТ дава на директорите да
пенсионират принудително навършилите пенсионна възраст учители. Не знам доколко в МОН сте наясно, че тази „възможност”
в действителност е узаконено право на директорите да се саморазправят с учители, които не са достатъчно послушни и
вече са навършили 55г. Една „възможност”, чрез която директорите могат да
принудят такива учители да излязат в „ранно пенсиониране”, което пък води до
намаляване размера на и без това малките пенсии, които ще получават… Вярно – за
„някакви си 100-ина лв.” става дума, ама на фона на около 300-те лв. пенсия,
която взимат сега пенсиониращите се – 100лв. имат значение…
А принудително пенсиониране просто не би
било необходимо, ако се приеме учителите
със стаж над 25 год. в системата на образованието да се пенсионират на по-ранна възраст (с пълен
размер на пенсията, разбира се).
Ако има
причина учители да не искат сами да се възползват от сега съществуващото „ранно
пенсиониране” – това е заради размера на пенсиите, а не – че не са уморени и че
не биха предали щафетата на „по-младите”!
Опитът и ентусиазмът на младостта трябва да заработят заедно, за да видим промяна в българското образование... Може би е време тези, които вземат решенията за образованието - да са хора с опит в класната стая, които умеят да работят с прохождащите в професията, да зачитат гласа и идеите им?!
Та за поредната велика идея на МОН – за принудително
пенсиониране на учители и директори, съжалявам, но неизбежно идеята води до
подозрението, че се разчистват местенца за „свои хора”…..
Няма коментари:
Публикуване на коментар