Eдин ДЕСЕН блог за ДЯСНА политика :)

петък, 29 януари 2016 г.

КОЙ ще е новият министър на образованието? (АНКЕТА)

Още един министър на образованието отива в историята.
Дали "славно" или "безславно" - всеки има отговор за себе си, естествено - според това, което е видял, а то е неизбежно свързано с интерпретацията, направена от медиите, от които черпим информация. Което показва за пореден път колко важно е умението за комуникация... особено с медиите...

Разбира се, далеч не всичко е до умението за комуникация или липсата му.  И до свършената работа е. И до НЕсвършената - също.

Какво (не) беше направено през годината на това управление в сектор Образование?

Без да претендирам за изчерпателност, гледайки най-вече от "камбанарията" на средното образование, аз лично ще запомня това управление с няколко нещица, особено важни според мен:

Едното е, че след като ТРИ ПЪТИ законопроектът за предучилищно и училищно образование (ЗПУО) НЕ успяваше да мине благодарение на гражданската съпротива срещу недомислиците в него, въпреки че в два от случаите вносителят държеше и властта в държавата в това време (от 2009г. до 2013г.), въпреки множеството критики от родители, учители и директори към въпросния законопроект - той беше приет СЕГА, когато министърът беше от друга политическа сила, в чиято предизборна програма за образование бяха заложени коренно различни принципи и идеи за реформи.
Последствията от приетия нов закон бавно започват да стават видими и много скоро ще се наложи да се "ремонтират" множество недомислици в него.....

Другото особено важно нещо е, че отново МОН не намери начин да чуе гласа на родителите, нито на учителите - решенията се вземаха, документите и програмите се пишеха от експерти и "приближени" лица и организации.
Видя се донякъде и крайният резултат във вече публикуваните нови програми....

Въпреки заканите и обещанията за орязване на администрацията - това не се случи в МОН. Вероятно всички министерства са в капана на партийните "квоти" и необходимостта да се назначат определен  брой хора от различните партии, съставящи управлението на страната... Като помислим колко хора се назначават по критерии "партийна принадлежност" и не задължително компетентност - става ясно и защо управлението обикновено буксува ..."откъм главата"....

Мога да продължа. Знам, че и всички вие можете.....

Но вместо това, да отидем на въпроса КОЙ ще бъде новият министър на образованието?

Безспорно моментът за поемане на кормилото в сектора е доста предизвикателен. Положението е напечено - системата не дава добри, дори и СРЕДНИ резултати не дава. Но МОН не допуска съществуването на алтернативни на държавните образователни "стандарти"... Недоволството сред учители, родители и ученици е все по-голямо (и с право). Базата не става по-добра и модерна от самосебе си..., младите учители са рядкост, а системата, каквато е - не привлича младите хора към професията... "Старите" учители в същия момент са мачкани и е създадена възможност да бъдат принудително пенсионирани по-рано - при НЕИЗГОДНИ за тях условия, водещи до по-ниска с близо 1/3 пенсия.... Пенсия, която в пълния си обем - е с размер около 1/10 от депутатската заплата....

При такова състояние на пълно забатачване на образованието в България - министърът, който ще поеме тежката задача да ...свърши чудеса... трябва, според мен поне, да е:

1. Много в час с проблемите в системата (и запознат със средното образование - такъв министър НЕ СМЕ имали от десетилетия..);
2. Изключителен организатор и комуникатор;
3. Човек, който може да казва НЕ, дори и под натиск "отгоре"!
4. Фигура, която да обедини и мотивира учителите;
5. Личност, която да започне конструктивен диалог с родителите и родителските организации;
6. Човек, който не се страхува да разчупи "статуквото" и да предлага, обосновава и прилага нови методи...
7. Човек, който вярва в СВОБОДАТА, правото на личен избор, конкурентността и новаторството ДОРИ и в системата на образованието!

И пак според мен - такъв човек по-скоро липсва на хоризонта, та нека се спрем на имената, които се обсъждат за заместник на проф. Т.Танев:

1. Даниел Вълчев - бивш министър на образованието, по време на когото бяха големите учителски стачки, станал известен покрай репликата на Орешарски към него "Да разтурят седянката". По негово време бяха приети делегираните бюджети. Според мнозина - по негово време доста се е свършило, според други - пак мнозина, управлението му е търпи сериозна критика. Юрист, професор по право. Няма педагогически опит в средното образование;

2. Милена Дамянова - преводач от унгарски, преподавател в СУ за кратко, зам. министър на образованието при Сергей Игнатов, автор на закона за предучилищно и училищно образование, председател на Комисията по образование към момента. Няма педагогически опит в средното образование;

3. Меглена Кунева - юрист, журналист, министър, евродепутат, евро-комисар, председател на ДБГ... няма никакъв педагогически ценз и опит!

4. Веселин Методиев - преподавател по история в НБУ, бивш министър на образованието. Няма опит в средното образование;

5. Ваня Кастрева - в момента е зам. министър на образованието, отговаря за средното образование. Била е преподавател по история в 119 СОУ, директор на 2 СОУ, началник на РИО-Сф..

6. Николай Денков - в момента е зам. министър на образованието, отговаря за висшето образование. Професор е по физикохимия, доктор на науките, специализирал в Япония и Швеция, Ръководил е над 20 международни научни и научно-приложни проекти с външно финансиране. Участник в управляващите комитети на три европейски научни мрежи. 
Няма опит в средното образование.

7. Димитър Танев - в момента депутат от ДБГ, бивш главен секретар на МОН при Даниел Вълчев;

Моля - гласувайте в анкетата за този, който вие бихте подкрепили за нов министър на образованието!






1 коментар:

  1. http://webstage.bg/detstvoto/1358-7-te-printzipa-na-finlandskoto-obrazovanie-uchish-po-malko-znaesh-poveche.html

    ОтговорИзтриване