Участие на родителите в образователния процес.
В
предишните варианти на проектозакона основен проблем беше игнорирането на
родителите от „образователния процес” – участието им беше разписано проформа,
но те бяха предвидени като безгласни наблюдатели на въпросният процес във
всичките му етапи.
За съжаление това положение е запазено до
голяма степен и в новия вариант на стария проектозакон.
Дава се
възможност родителите да изберат самостоятелна форма, в която да образоват
детето си, още от първи клас, но не и да
изберат учебници, учебен план, програма или организация на учебния процес,
която да съответства в най-голяма пълнота на темперамента и индивидуалността на
детето им. При това – изборът на самостоятелна форма не е напълно свободен
„по желание на родителите”, както е разписано в закона. Оказва се, че
родителите трябва да докажат, че могат да обучават детето си (какви са
критериите за това и пред кого точно ще се доказват – не е ясно към момента), и
ако им разрешат – тогава могат да се възползват от тази форма.
Ако
детето им е в друга, присъствена училищна форма – родителите имат възможност
единствено да се запознаят с учебния план, съдържание, програма и организация
на учебния процес.
В чл.207
са разписани правата на родителите. В общи линии – родителите имат право да бъдат информирани, но не и да влияят реално на
учебния процес.
Дава им
се възможност евентуално да бъдат избирани в т.нар. Обществени съвети.
Но ако
разгледаме чл.263 и 264 виждаме, че:
-
Съществуването на ОС е задължително към всяко у-ще и детска
градина. Вместо да е възможност, от която да се възползват самите родители при
наличие на инициатива от тяхна страна.
-
ОС се сформира по
инициатива на директора на институцията, а в състава му влиза и представител на
финансиращия орган – общината. Във функциите на ОС е предвидено той да е „орган
за граждански контрол”, така че представителят
на общината попада в ситуация да контролира сам себе си и институцията, която
представлява. Нужно уточнение е и това, че „финансиращ орган” са по-скоро
родителите в ролята си на данъкоплатци, а общината е просто орган, който управлява
тези финанси!
В чл.267 виждаме разписани и правомощията
на ОС. И докато в ал.1 изглежда, че
ОС има реално участие във взимането на решения, то ал.2 разкрива цялата бутафория на „органа” ОС: При
неодобрение от Обществения съвет на актовете по ал. 1, т. 1 и т. 5 същите се
връщат с мотиви за повторно разглеждане от педагогическия съвет. При повторното
им разглеждане педагогическият съвет се произнася по мотивите и взема
окончателно решение.
ОС има и
участие в атестацията и назначаването на директорите, което, обаче също е
неясно разписано и съответно – е фиктивно.
С други думи – ОС се създава, за да имитира
активно участие от страна на родителите, докато в действителност решенията се
взимат от педагогическият съвет, чиято свобода пък се простира само в тесните
рамки на разписаните от МОН всеобхватни стандарти. Междувременно – правилникът,
по който действа и съществува ОС – СЪЩО се разписва от министъра на
образованието (чл.268)!
Всъщност гражданският
контрол според философията на проекта се изразява в допълнителен контрол на
спазването на регламентите в образованието, които министърът произвежда. Ако
училището беше концлагер, ОС щеше да е „капо“ - назначен от нацистите
евреин-надзирател на лагеристите. Толкова за децентрализацията и
самоуправлението.
При
другата форма на „обществено участие” в управлението на училищата и детските
градини – НАСТОЯТЕЛСТВАТА,
положението е същото: създават се по инициатива на директора, или на родители,
или общественици. В чл. 306 са
разписани дейностите, с които се занимава едно настоятелство. В общи линии това
са докарване на допълнителни средства към институцията, облагородяване на
материалната база, решаване на социално-битови проблеми и ПР на училището/детската
градина. Отношение към учебния процес
настоятелствата нямат.
Няма коментари:
Публикуване на коментар